Federația pentru Dezvoltarea Zonei Rurale Bârgău-Călimani anunță finalizarea proiectului „CONTUR – COoperare Națională pentru Turism Rural”, implementat în calitate de GAL coordonator, în parteneriat cu GAL Asociația Grupul de Acțiune Locală Clisura Dunării și GAL „Țara Vrancei”. Proiectul a fost finanțat de Uniunea Europeană și Guvernul României prin Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală, în cadrul PNDR 2014–2020, Programul LEADER – sub-Măsura 19.3, componenta B, Contract nr. 1930B137I01260600028.
Cu o durată de 22 de luni, între noiembrie 2023 – septembrie 2025, și o valoare totală a finanțării nerambursabile de 414.885,54 euro, proiectul CONTUR a avut ca obiectiv principal dezvoltarea durabilă a microregiunilor reprezentate de cele trei Grupuri de Acțiune Locală partenere. Acesta a urmărit stimularea și promovarea turismului rural sustenabil, prin valorificarea potențialului local, promovarea producătorilor și meșteșugarilor, dar și întărirea identității culturale și a parteneriatelor locale.
Pe parcursul implementării, GAL FDZR Bârgău-Călimani a coordonat o serie de activități menite să sprijine comunitatea locală și să consolideze cooperarea între actorii din teritoriu. Printr-un proces constant de coordonare și raportare, proiectul a fost derulat eficient și transparent, cu implicarea angajaților și a voluntarilor implicati in proiect.
Rezultate obținute de GAL FDZR Bârgău-Călimani
✅ Activitatea 1 – Managementul proiectului și parteneriatului
• A fost constituită echipa de management și echipa de implementare a proiectului, incluzând angajați și voluntari.
• Au fost elaborate procedurile interne, dosarele de achiziții, rapoartele de implementare și cererile de plată.
• Au fost organizate întâlniri lunare ale echipei de implementare
✅ Activitatea 2 – Trasee turistice locale
• A fost formata si instruita echipa de voluntari selectati sa participle la activitatile proiectului
• Au fost identificate, marcate/refăcute marcajele, cartografiate mai multe trasee integrate promovate prin proiect.
• A fost elaborată harta virtuală, iar echipa de voluntari instruită a fost implicată activ in activitatile proiectului. A fost finalizata dotarea echipelor de intervenție, bunurile achiziționate (camere video sport, computere GPS, cositoare, spray-uri, fierăstraie etc.) au fost utilizate pentru identificarea, întreținerea și marcarea traseelor,
• A fost creată pagina web dedicata promovarii traseelor: www.traseecugust.ro
• S-a organizat un eveniment competițional de ciclism pe două trasee pentru cel puțin 3 categorii de participanți. Traseele au fost promovate online și prin canale media.
✅ Activitatea 3 – Seminarii pentru producători locali
• A fost derulată o activitate de animare si informare pentru identificarea a 15 producători/ mestesugari, asocieri/ parteneriate si PGL care sa participe la seminariile si evenimentele organizate in cadrul proiectului.
• A fost organizat un seminar de 4 zile pe tema „Brandingul/ marketingul/ promovarea și publicitatea produselor locale”, cu participarea a 28 de producători din cele 3 teritorii, alături de membrii echipelor de implementare.
• GAL a participat la cele 2 sesiuni de instruire organizate de către parteneri în teritoriile lor, cu o echipă formată din 12, respectiv 11 persoane (echipa și producători locali, asocieri, parteneriate, PGL) pentru o perioadă de 4 zile cu asigurarea integrală a costurilor de cazare, transport și masă, conform agendei și formularelor de înscriere la evenimente.
✅ Activitatea 4 – Evenimente culturale locale
• A fost organizat un festival cultural de 2 zile „Art Cast Teleki Festival”, cu participarea a numeroși producători, artiști locali și membri ai comunității, eveniment destinat promovarii producatorilor locali, mestesugarilor, PGL, identitatii, valorilor, traditiilor, precum si cunoasterii si promovarii identitatii si specificului local al microregiunii, in relatie cu patrimoniul cultural, cultura si arta.
• Au fost organizate 3 evenimente locale in asociere la nivel local: Evenimentului -„La noi în Tureac de Sâmpcetru”, ediția 2025 a evenimentului ART CAST TELEKI FESTIVAL si un eveniment culinar – „Brunch la Jelna”, care au promovat tradiții, produse și trasee turistice;
• GAL a participat la cele 2 festivaluri ale partenerilor.
✅ Activitatea 5 – Culegere de forme de asociativitate
• A fost realizată o culegere digitală privind formele tradiționale de asociere și colaborare din teritoriu, disponibilă pe site-ul proiectului și pregătită pentru tipărire.
✅ Activitatea 6 – Sprijin pentru producătorii locali
• A fost întocmit un dosar de cerere pentru marcă înregistrată si depus la OSIM
• 15 producători au fost sprijiniți să participe la activitatile din cadrul proiectului, iar 2 dintre aceștia au fost sprijiniți să participe la târguri în afara teritoriului GAL.
• S-au realizat materiale publicitare și branding pentru cel puțin 2 produse locale/ producatori locali;
• A fost elaborat un Catalog electronic al producătorilor locali (cu QR code-uri și identitate digitală);
✅ Activitatea 7 – Promovarea proiectului și a teritoriului GAL
• Au fost realizate materiale promoționale distribuite echipei, voluntarilor, producătorilor și partenerilor/ colaboratorilor, materiale de promovare imprimate/ personalizate: tricouri, sepci, șorțuri, rucsaci, dar si afișe, bannere, steaguri, atât pentru a promova proiectul, finanțatorul cât și pentru a asigura vizibilitatea organizatorilor, a producătorilor din teritoriul GAL.
• Au fost produse 2 spoturi video – unul general despre proiect și unul dedicat produselor locale.
• Proiectul și activitățile acestuia au fost promovate în mod constant pe platformele online prin crearea de conținut dedicat (postări, articole, imagini și video) publicat pe paginile de social media și în secțiunile speciale de pe site-ul GAL-ului, pe Pagina web dedicată traseelor turistice CONTUR, creata prin proiect (https://www.facebook.com/fdzrbargaucalimani; https://www.facebook.com/events/866616765343200; https://www.instagram.com/fdzrbargaucalimani/; https://birgau-calimani.ro/)
pe Canalul YouTube AGRO TV, in emisiunea „Proiecte de succes” difuzată de AGRO TV, care a prezentat proiectul și spoturile în cadrul unei ediții speciale; pe pagina de Facebook a AGRO TV, dar si în mass media locala/ ziar online prin intermediul Radio Someș prin publicarea de anunțuri scrise / spoturi publicitare și anunțuri, interviuri etc
Prin activitățile desfășurate, proiectul CONTUR a contribuit la:
• consolidarea identității locale și a spiritului comunitar;
• dezvoltarea turismului activ și cultural în microregiune;
• crearea de noi oportunități de piață pentru producătorii locali;
• stimularea formelor de asociativitate și a parteneriatelor între actori locali.
GAL Federatia pentru Dezvoltarea Zonei Rurale Bârgău-Călimani își exprimă recunoștința față de partenerii de proiect, colaboratori, voluntari și toți participanții care au susținut implementarea proiectului și au contribuit la atingerea rezultatelor planificate.